De christelijke Doop en Wedergeboorte
Deze twee onderwerpen staan bij elkaar omdat ze volgens de eerste christenen ‘samen’ gaan. Het gedeelte over de wedergeboorte vinden we alleen terug in het Evangelie van Johannes in hoofdstuk 3. Dit betreft een nachtelijk gesprek tussen Jezus en Nicodemus. De eerste christenen, die de taal spraken en lazen waarin het Nieuwe Testament geschreven is, begrepen dat Jezus hier met wedergeboren worden, bedoelde ‘van bovenaf opnieuw geboren worden', door water en de Geest’ (Joh. 3:5). Want dat was namelijk de tweede betekenis van het Griekse woord. Nicodemus dacht dat Jezus het had over letterlijk opnieuw geboren worden vanuit de moederschoot, vandaar zijn reactie. Echter Jezus corrigeert hem hierin. Het water verwijst naar de doop / onderdompeling, en de Geest naar de Heilige Geest. Beide zijn verenigd in de christelijke waterdoop en de verbinding die de eerste christenen hierin leggen is overduidelijk. Vandaar dat deze twee onderwerpen onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. We worden ‘wedergeboren’ bij onze christelijke doop.